søndag 30. januar 2011

Forsøk på novelletolking

Tolkning av ''En nesten pinlig affære'' fra boken ''Herfra blir du bare eldre'' av Johan Harstad

Etter å ha skumlest flere av novellene vi kunne tolke fant jeg denne korte, men gode smakebiten. Selv om den er kort, syntes jeg at dette var kanskje den teksten som ga meg mest som leser, og den sendte flere tanker gjennom hodet mitt. Det å vokse opp er noe alle må, fra å være barn som ''ikke helt skjønner ringvirkningene av hva de gjør'' til voksne mennesker som må stå til rette for alt de gjør. Jeg tror forfatteren også vil vise dette, med å skrive en tekst der en person leser en gammel dagbok der han har skrevet gamle minner. Minner om hvordan han som barn ble banket andre gutter, helt uten grunn. Han forteller detaljert om hvordan han ble banket, om hvorfor han aldri sa noe og minnene fra den tiden. Forfatteren prøver nok å vise at mobbing setter spor i en person, som hos hovedpersonen her. Mot slutten sier han ''hvorfor jeg til slutt måte juge, for meg selv, innerst inne'' og dette tror jeg forfatteren tenker at mange mobbeoffer kanskje lurer seg selv med å tro at de ikke blir mobbet, at det bare er uskyldig spøk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar